Konu: Powershift şanzıman nedir? Nasıl çalışır? Perş. 11 Mart - 15:36
Powershift olarak adlandırılan ve tam otomatik şanzıman olanağı sunan vites seçeneği III.Nesil Focus'larda da sunulmaya başlanacak.Yeni Powershift şanzıman altı ileri vites ve çift hidrolik debriyaj sayesinde tam otomatik şanzımanların rahatlığıyla vites değiştirirken düz vitesin performansını da gösteriyor. Üstelik sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde 9 yakıt tasarrufu sağlıyor.
Powershift nasıl çalışıyor? Volvo Cars ve şanzıman ortağı Getrag tarafından geliştirilen Powershift prensip olarak birbirine paralel iki düz şanzıman şeklinde çalışıyor. Powershift düz şanzımanda kullanılan teknoloji üzerine kurulu olmakla birlikte kendi tahrik millerine bağlı iki ayrı hidrolik debriyajla bu sistemden ayrılıyor. Birbirinin içinde dönen iki tahrik milinden içte olanı birinci üçüncü beşinci ve geri vitesleri kontrol ederken dışta olanı ikinci dördüncü ve altıncı viteslere kumanda ediyor. Debriyajın elektro-hidrolik kontrol ünitesi bir debriyaj kavramışken diğerinin açılmasını sağlıyor. İki debriyaj da baskı balata sistemiyle çalışıyor. Bir piston debriyaj balatalarını birbirine doğru iterek bunların oluşan sürtünmeyle birbirine kilitlenmesini sağlıyor. Böylece motor birinci viteste gücünün ve torkunun zirvesinde çalışırken ikinci vitese geçmeye hazır hale geliyor. İkinci vitese geçildiğindeyse üçüncü vites hazırlanıyor. Bu sayede güç aktarımında veya torkta herhangi bir kesinti olmazken son derece hızlı ve pürüzsüz bir şekilde vites değiştiriliyor vites değiştirme sırasında da hızlanma sürüyor.
Sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde sekiz daha az yakıt tüketimi Vites değiştirme rahatlığı ve yüksek performansın yanında yakıt tüketimini de azaltan Powershift Volvo’nun çevreye verilen olumsuz etkilerin azaltılması konusunda yaptığı çalışmaların bir sonucu olarak ortaya çıkmış.Powershift hakkında Volvo Cars Araştırma ve Geliştirme Başkan Yardımcısı Magnus Jonsson “Ölçümlerimize göre Powershift yakıt tüketimini sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde dokuz kadar azaltıyor bu da çevreye olumsuz etkileri azaltma yarışında önemli bir hamle” dedi.
Tork kaybı olmaksızın otomatik veya sıralı vites değiştirme Powershift sürücüye,sıralı vites değiştirme imkânı da sunuyor. Ancak bu sistemde elle vites değiştirme de bile zaman veya güç kaybı olmuyor. Powershift sıradan bir otomatik şanzıman gibi tork dönüştürücüsüne hareketli dişliye ve çok sayıda hidrolik debriyaja ihtiyaç duymadığı için bu parçaların getirdiği tork kaybı da ortadan kalkıyor.
Güçlü dizel motorlar için en iyi seçenek Çift hidrolik debriyaj sayesinde yüksek torkları kolayca aktaran Powershift dişli oranı seçimi konusunda da sınırsız seçenek sunuyor ve bu da şanzımanı günümüzün güçlü dizel motorları için ideal tercih haline getiriyor.
Magnus Jonsson sözlerini şöyle tamamlıyor:“Üstelik bu sıradan bir şanzıman değil. Düşük yakıt tüketim,i daha fazla rahatlık ve daha yüksek performans bir araya getirilemez gibi algılansa da Powershift ile bunun mümkün olduğunu kanıtlıyoruz"
Anchowy61
Ghia
Mesaj Sayısı : 914
Nerden : Trabzon
Yaş : 41
Kayıt tarihi : 22/02/10
Konu: Geri: Powershift şanzıman nedir? Nasıl çalışır? Perş. 11 Mart - 15:49
dizelde ki otomatiklerden ben korkuyorum yaf arıza yaparsa çok başını ağırtır diyolar. Ama denilindiği gibiysede otomatik vites rahatlık bence.
esmerce
Moderatör
Mesaj Sayısı : 4642
Nerden : Akçay
Yaş : 45
Kayıt tarihi : 22/02/10
Konu: Geri: Powershift şanzıman nedir? Nasıl çalışır? Cuma 12 Mart - 13:39
Dizel motorla otm. vites genelde dizelin ağırkanlı yapısı nedeniyle daha uyumlu olmuştur,üstelik alt devirleri benzinliye göre daha güçlü olduğundan düşük hız/devirlerde dizel otm. araçlar benzinli otm. araçlara göre daha yerinde vites değişimleri yaparlar.
BARAN
Yönetim
Mesaj Sayısı : 3931
Nerden : Karşıyaka
Yaş : 46
Kayıt tarihi : 18/02/10
Konu: Geri: Powershift şanzıman nedir? Nasıl çalışır? Cuma 12 Mart - 14:15
otomatik konusu dizel-benzinli şeklinde değil. Tam otomatik, yarı otm. şanzımanlar şeklinde ele alınmalı. Günümüz dizellerinin pek çoğunda kullanılan, yarı otm. ( triptonik,easytronik, vb...) şanzımanlardan korkmak gerek, bunların hala giderilememiş problemleri var ve arıza riskleri çok yüksek. Ancak tam otm. bir araçta, dizel olsun benzinli olsun, sorunsuz olarak kullanılabilir. Ama yinede üreticinin teknolojisi, yada araca uyarlaması çok önemli. Test ettiğim dizel tam otm. megane da motorun ürettiği gücü otm. şanzıman resmen törpülüyor araç gitmek bilmiyordu.Ancak kia nın tam otm. dizelinde araç çok yerinde vites değiştiriyor ve akıcı bir kullanıma imkan veriyordu.
drmert
Moderatör
Mesaj Sayısı : 2899
Nerden : Hatay
Yaş : 45
Kayıt tarihi : 19/02/10
Konu: Geri: Powershift şanzıman nedir? Nasıl çalışır? Cuma 12 Mart - 15:26
Tork konvektörlü tam otomatik şanzımanların modası çoktaaan geçti bence. Bakınız Alman'lara..Artık premium markalar bile çift kavramalı şanzımanları tercih ediyorlar.Peki neden; 1.Motorun gücünde çok daha az kayıp oluyor 2.%7-10 Civarı Yakıt tasarrufu söz konusu